‘De kunst van het leren’ blijft boeien
–
Donderdag 28 november stond ‘De kunst van het leren’ voor de vierde maal op het programma. Ditmaal in Nieuwspoort. Een volle zaal, goede sfeer en inhoudelijk wederom sterk verhaal van Arjan van Dam kenmerken de middag. Van Dam is Arbeid- en Organisatiepsycholoog/Trainer en gespecialiseerd in het thema leren. Hij is tevens schrijver van het boek ‘De kunst van het falen’.
Leerdoelen vs. prestatiedoelen
Mensen die leerdoelen stellen zijn in het voordeel ten opzichte van mensen die prestatiedoelen stellen. Toch zijn we veel vaker geneigd een prestatiedoel te stellen en hiermee gefocust op het te behalen eindresultaat. Hier worden we immers ook op afgerekend. Van Dam licht uitgebreid toe waarom dit niet effectief is en dat we beter de focus op ontwikkeling kunnen leggen in plaats van het eindresultaat.
Om het verschil tussen een prestatie- en leerdoel te verduidelijken krijgt de zaal een simpele oefening die je als lezer van dit artikel nu mee kunt doen.
“Noteer iets dat je graag wilt bereiken, maar lastig vindt”
In vrijwel alle gevallen blijkt wat je opgeschreven hebt een prestatiedoel te zijn. Zet voor dit doel nu de zin: “Ik wil leren om…”. Hoe kijk je nu naar ditzelfde doel?
Onderzoek of cabaret
Onderzoeken en casuïstiek volgen elkaar deze middag snel op en worden gepresenteerd met een grote dosis humor. Soms is het hierdoor zelfs onduidelijk of we bij cabaretvoorstelling of een expertisebijeenkomst zitten. Al met al een geslaagde middag waarover nog veel nagepraat werd op de aansluitende borrel.
Extra bijeenkomst
Door de grote belangstelling in deze expertisebijeenkomst hebben we besloten om deze nog éénmaal te organiseren. Dit keer bij ons op kantoor in Den Bosch op 19 maart 2020. Wilt u hierbij aanwezig zijn? Meer informatie en aanmelden > Wacht niet te lang; de bijeenkomst in Den Haag zat snel vol.